Je werknemer luistert niet, wat nu?

16-05-2022

Vorige week ontving ik een verontwaardigd telefoontje van een werkgever, ik noem hem hier Jan. Zijn medewerker, Berend, maakt het de laatste tijd wel heel bont. Hij gaat zijn eigen gang, doet zijn werk en is vriendelijk tegen collega’s en klanten maar luistert totaal niet naar de instructies van Jan.

Jan heeft hem al een paar keer verteld hoe Berend een bepaald werkproces moest uitvoeren, maar telkens doet hij het op zijn eigen manier. Dat werkt immers het beste, aldus Berend.

Na weer een dag aanwijzingen negeren was Jan het zat. Gelukkig was Jan wel zo bij de tijd om mij eerst te bellen voordat hij overging tot, in het ergste geval, een ontslag op staande voet.

Tip 1: Ontsla nooit een werknemer op staande voet voordat je juridisch advies hebt ingewonnen.

Ik kreeg dus een verontwaardigde (eigenlijk woeste) Jan aan de telefoon. Hij wist niet meer wat hij met Berend aan moest. Berend luisterde niet en was dat volgens Jan ook zeker niet van plan om nog te gaan doen. Eigenlijk is Jan hem meer dan zat.

Ik vertelde Jan dat een ontslag op staande voet in dit geval behoorlijk risicovol zou zijn. Maar, Jan had wel, zoals elke werkgever, een instructierecht. Werknemers moeten zich houden aan redelijke instructies van de werkgever. En daarbij komt dat deze instructie over het werkproces ook nog eens schriftelijk was vastgelegd.

Alle reden dus om in gesprek te gaan met Berend en hem te wijzen op zijn wettelijke verplichtingen als werknemer. Werkt hij niet mee, dan kan Jan in de vormen van sancties gaan denken, maar dat is op dit moment nog een brug te ver. Al sluit ik niet uit dat Jan binnenkort nog bij me komt omdat Berend nog steeds zijn eigen gang gaat… en dan wordt het inderdaad een afweging van welke sancties worden er op welk moment opgelegd.

Tip 2: Een boete mag enkel worden opgelegd als deze schriftelijk in een arbeidsovereenkomst, cao of ander reglement is vermeld.

Tip 3: zorg voor een personeelshandboek waar onder andere duidelijk in staat welke sancties voor welke overtredingen opgelegd kunnen worden.

Tip 4: Maak gespreksverslagen en leg alles, zoals de waarschuwingen en andere sancties, schriftelijk vast voor een eventuele ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Een personeelshandboek nodig? Stuur me een mail of bel me, dan maak ik een personeelshandboek voor je, geheel op maat.

0183 - 78 54 00

sandra@mm-a.nl